zondag 24 januari 2016

Zebra cake


Een klassieker maar dan in een nieuwe outfit, dat is de zebra cake.
Het is een marmercake, maar dan met een leuk patroontje. Een eenvoudig recept en verrassend voor je gasten. Wie houdt er nu niet van een stukje cake bij de koffie ?

Voor mij is een mals stukje cake simpelweg de perfectie.
Soms krijg je in een taverne bij je tas koffie een stukje cake voorgeschoteld en dan verheug je je erop.
Totdat je proeft, want dan blijkt,... blèh heel erg droog...!? Of allerlei vreemde industriële bijsmaken...!?
Een te droge of  raar smakende cake is echt doodzonde, maar dat is bij dit recept gelukkig niet het geval !

Het recept is bovendien erg gemakkelijk. Ik maakte hem samen met mijn dochter van zes. Nu ik er over nadenk, waarschijnlijk waren marmercakes ook mijn eerste baksels. Leuk dat ik het haar nu kan aanleren.
Misschien dat jullie nu ook zin krijgen om hem te maken. Dankzij de foto's van de tutorial die je hieronder kan vinden, lukt het jullie zeker ook om hem probleemloos te bakken.


Opmerkelijk is dat het recept geen boter gebruikt, maar zonnebloemolie. 
Gek genoeg heb ik soms geen boter in huis, maar wel altijd zonnebloemolie.
Dat komt omdat ik voor mijn recept van carrot cake ook zonnebloemolie gebruik. Die cake is zo'n topfavoriet in ons huis ! Ik probeer dan ook om  altijd alle ingrediënten ervoor in huis te hebben.

Het recept komt ook dit keer uit een Duits kookboek. Dr. Oetker Ruhrkuchen von A-Z link naar het boek
Het boek maakt deel uit van een hele reeks bakboeken uitgegeven door Dr. Oetker.
Deze boeken zijn stuk voor stuk echt goed. Ze staan vol originele recepten, bij elk recept hoort een foto en ze zijn helemaal niet duur !

Wat ik me wel eens afvroeg, wie is nu eigenlijk Dr. Oetker ? Bestaat die wel echt of is dat een verzinsel van reclamemakers zoals bij Capitain Iglo ? ;-)
Wel ik heb het opgezocht en het blijkt dat hij echt heeft bestaan. Zijn volledige naam is Dr. August Oetker. Hij was een Duits apotheker en in 1891 vond hij een formule uit voor bakpoeder en dit was onmiddellijk een groot commercieel succes. De firma is vervolgens ook puddingpoeder, vanillesuiker enzovoort beginnen verkopen. link naar de firma

Maar ik dwaal af, hoe maak je nu een zebracake ? De foto's maken het je duidelijk:

Je hebt een springvorm nodig van 26 cm, die is bekleed met bakpapier.

Ingrediënten:

  • 5 gesplitste eieren (Het eiwit klop je apart op tot schuim.)
  • 250 gram suiker
  • 1 pakje vanillesuiker (= 8 gram)
  • 1 pakje bakpoeder (= 16 gram)
  • 125 ml. lauw water
  • 250 ml. zonnebloemolie
  • 375 gram bloem
  • 2 eetlepels gezeefde cacao

Werkwijze:

  • Verwarm de oven voor op 170 graden
  • Mix de eigelen, de suiker en de vanillesuiker schuimig en tot het geheel bleker geworden is.
  • Voeg het water en de olie toe aan het mengsel en mix goed door.

  • Meng de bloem en het bakpoeder en voeg dit in 2 stappen toe aan het deeg.

  • Klop het eiwit tot schuim en voeg dit toe aan het mengsel met behulp van een spatel, niet meer met de mixer, dan verlies je immers alle luchtigheid die je net gecreëerd hebt.
  • Verdeel het deeg in 2 gelijke porties en bij één deel meng je de cacao eronder.
  • Om het zebrapatroon te maken, ga je nu telkens 2 eetlepels van het mengsel middenin je bakvorm gieten, Je begint met het bleke deeg en doet vervolgens 2 eetlepels van het bruine deeg er middenin bovenop. Je laat het deeg gewoon zijn gang gaan, je hoeft niet te "helpen" door het deeg uit te strijken. 
Twee eetlepels van het bleke deeg en dan middenin bovenop twee lepels bruin deeg.
Zo ga je steeds verder, Het is wel een beetje een geduldwerkje.
Ik ging een beetje teveel naar één rand toe...
Maar aan het uiteindelijke resultaat zie je dat gelukkig niet !

  • Bak gedurende 50 minuten in de oven op 170 graden. Prik met een naald om te testen of ze gaar is. Komt de naald er droog uit, dan is je cake klaar. Indien niet bak ze dan nog 5 minuten verder tot ze slaagt voor deze test.
  • Laat afkoelen op een rooster.
  • Als je hem bestrooid met poedersuiker voor het serveren, zien je gasten het patroon in de cake nog niet!

Conclusie:

Iedereen die hem proefde vond het een heerlijke cake.
Ze is luchtig en mals, smaakt lekker en ziet er bovendien super leuk uit !




4 opmerkingen:

  1. Inderdaad heel lekker en luchtig, en goed gelukt ondanks ik maar weinig ervaring heb met bakken. Leuk recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt lieve schoonmama ! Jouw zebra cake was heel mooi en superlekker. We hebben ervan gesmuld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waarom gebruik je water en geen melk in je cake is dart een rede voor? Ben benieuwd ziet er echt mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, daar is geen specifieke reden voor. Ik heb me er nooit vragen bij gesteld. In het recept voor zachte vanille wafels gebruik ik ook steeds gewoon water.
      Groetjes !
      Els

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...