zaterdag 12 maart 2016

Amandelcakejes financiers


Een ideaal receptje om je eiwitten op te maken zijn deze amandelcakejes die ook wel bekend staan onder de naam financier. De naam zou afkomstig zijn van de typische rechthoekige vorm die doet denken aan goudstaven. Ik had wat eiwitten over van mijn vorige baksels en had deze ingevroren. Dat kan immers perfect. Dit leuke receptje maak je enkel met eiwitten en zonder eigeel.

Al heel vaak had ik ze zien liggen bij de betere bakker, maar die vragen er vaak een fortuin voor. Ze zijn echter wel heel lekker, dus ik liet me soms verleiden. Ze zijn heel eenvoudig, maar delicieus. Misschien denk je nu aan een soort van frangipane gebak, maar dit is het serieuzere, minder opzichtige zusje van de frangipane. Hier immers geen opsmuk met glazuur of abrikozenconfituur of een sjiek deegjasje. Nee, deze dame houdt van sublieme eenvoud en puur natuur. Soms wordt wel een beetje fruit in het deeg meegebakken.

Het recept komt uit het geweldige boek Bakken voor iedereen door Christophe Declercq. De auteur is een banketleraar aan de Brugse bakkerij-, slagerij- en hotelschool Ter Groene Poorte wat dus garant staat voor een degelijk boek vol prachtige recepten en duidelijke foto's. Echt een aanrader !

Het recept voor de financiers is heel eenvoudig, op één onderdeel na. Je maakt immers gebruik van hazelnootboter of beurre noisette. Hierbij is de boter gesmolten en nog even licht doorgekookt tot ze lichtbruin verkleurt en naar hazelnootjes ruikt.  Meer info vind je hier. Er komt dus helemaal geen hazelnoot aan te pas. De boter vraagt dus even een inspanning, maar de rest is heel simpel.

Ingredienten:

  • 80 gram amandelmeel
  • 140 gram poedersuiker
  • 40 gram gezeefde bloem
  • 100 gram hazelnootboter (zie hierboven) (Je start met +140 gram boter.)
  • 1/2 theelepel vanille essence (Ben je echt gek op amandel gebruik dan enkele druppels amandel essence, maar ik vind het te artificieel.)
  • 4 eiwitten
  • Eventueel enkele frambozen, blauwe bessen,...

Werkwijze:

  • Maak de hazelnootboter en weeg  hiervan 100 gram af.
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Meng het amandelmeel, de poedersuiker en de gezeefde bloem.

  • Voeg de hazelnootboter en het vanille essence toe en meng dit eronder.

  • Klop de eiwitten tot schuim en meng ze voorzichtig en in stapjes onder het mengsel.

  • Vul je vorm met het deeg. De meest nette manier hiervoor is om een spuitzak te gebruiken, maar dat hoeft niet. Je kan het deeg zoals ik deed er ook in lepelen. Je zal dan alleen wel wat deeg morsen tussen de vormpjes en dit zal verbranden. Volgende keer spuit ik het deeg.

  • Ik gebruikte een siliconen financier bakvorm, maar kleine ronde muffinvormpjes zijn zeker ook goed. Een siliconen bakvorm is wel aangeraden omdat je gebakjes hier heel makkelijk uit los komen.
  • Voeg eventueel een framboos, blauwe bes of ander (stukje) fruit aan het deeg toe.
  • Bak gedurende 12 tot 15 minuten in de oven.
  • Laat afkoelen in de vormpjes. Haal ze na enkele minuten uit de vormpjes en leg ze voorzichtig op een bakrooster.

 

Conclusie:

Ik had financiers al geproefd van de bakker, Maar nu heb ik ze voor het eerst zelf gemaakt en ik kan zeggen ze zijn echt heerlijk. Zacht, licht en de typische textuur van amandelgebak zoals bij een javanais. Bij enkele had ik een framboos of blauwe bes toegevoegd en dat is erg goed, maar als ik zou moeten kiezen heb ik ze liefst puur natuur. Hhmm ! Een nieuwe persoonlijke favoriet !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...