donderdag 21 april 2016

Smurfentaart koekjes


Aan Limburg heb ik veel fijne herinneringen. Na mijn studententijd heb ik immers een aantal jaar in Hasselt gewoond en gewerkt en dat was echt een hele leuke tijd. Dit koekje is gebaseerd op een Limburgse vlaai die ik toen voor het eerst at en die Smurfentaart wordt genoemd. De taart bestaat uit een bodem van gistdeeg, een laag abrikozencompote, een laag slagroom en tenslotte afgewerkt met een gulle portie witte chocolade schilfers. Een verklaring voor de naam heb ik niet, behalve misschien dat er wordt verwezen naar de witte muts van een smurf. Als je het mocht weten, dan hoor ik graag van je. 

Het is een heerlijke taart want de abrikozen, slagroom en witte chocolade zijn een geweldig trio. Misschien een beetje aan de zoete kant voor sommigen, maar daar heb ik weinig moeite mee. 

Deze koekjes zijn een combinatie van het zanddeegkoekje dat ik ook gebruikte voor de Snickers koekjes en de romige crème die ik al als vulling gebruikte bij de Oreo cookies en tenslotte ook abrikozenconfituur en geraspte witte chocolade. 

Ingrediënten: (goed voor 12 dubbele koekjes)


voor het zanddeeg koekje: 

  • 125 gram zachte boter
  • 100 gram suiker
  • 2 ei-dooiers
  • 1 theelepel vanille extract
  • 200 gram bloem

voor de witte crème:
  • 15 gram zachte boter
  • 15 gram kokosolie (gesmolten, maar niet meer heet)
  • 60 gram bloemsuiker
  • 25 gram roomkaas

  • 3 eetlepels abrikozenconfituur

  • 50 gram witte chocolade (fijn geraspt)

Werkwijze:


  • Maak de crème zoals beschreven in het recept van de Oreo cookies en laat opstijven in de koelkast.
  • Wanneer de koekjes afgekoeld zijn verdeel je ze in twee gelijke hoeveelheden. Eén deel koekjes besmeer je aan de onderkant met een laagje abrikozenconfituur. De andere helft koekjes besmeer je aan de onderkant met een laagje witte crème en vervolgens doop je dit in de geraspte witte chocolade. Je plakt de twee aan mekaar en je bent klaar !






Conclusie: 

Heb je zin in Smurfentaart, maar is een hele taart wat van het goede teveel dan zijn deze koekjes een goeie oplossing. Ze smaken heerlijk zoet dankzij de witte chocolade en de abrikozenconfituur. De roomkaas in de crème zorgt voor het slagroomeffect. Een geslaagd experiment als je het mij vraagt.


3 opmerkingen:

  1. Wat een leuke blog! Proficiat Els.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Good day. Quick loans Service available here. I am a private loan lender that gives out both business and personal loans to individual at a low interest rate of 2% no matter your location. If you are interested Contact me (Whats App) number:+917310847059 sumitihomelend@gmail.com Mr. Sumiti

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...