zaterdag 14 mei 2016

Home made granola koekjes


Een recept voor koekjes die er net zo uit zien als die van de winkel, dat vind ik nou een leuke uitdaging ! Toen ik het recept voor zelfgemaakte Granola koekjes tegenkwam op de interessante Franse blog Ma Cuisine du Dimanche was ik onmiddellijk enthousiast en wou ik het uitproberen !

Let op, granola heeft in dit geval niks te maken met zo'n geroosterde ontbijtmix van havermout, noten, pitten en zaden. Het zijn bestaande volkoren koekjes van het merk LU. De originele Granola of  Grany koekjes zijn heel erg lekker en misschien toch ook een beetje verantwoord ?! Het recept bevat naast volkoren bloem veel minder boter en zelfs helemaal geen ei in tegenstelling tot andere koekjesrecepten. Echt het soort van koekje dat ik zou meebrengen van de supermarkt. Tegenwoordig komt dat wel minder voor en bak ik ze gewoon zelf. Hier dus de ingrediënten en werkwijze voor de laatste nieuwe aanwinst in onze koekjesdoos.

Ingrediënten:

  • 75 gram volkoren bloem
  • 125 gram bloem
  • 60 gram rietsuiker
  • 75 gram zachte boter
  • 5 eetlepels ijskoud water
  • 3 gram bakpoeder
  • 1/4 theelepel zout

voor de afwerking:
  • 150 gram melkchocolade


Werkwijze:

  • Meng de 2 bloemsoorten onder elkaar.
  • Voeg het bakpoeder, het zout en de suiker toe en meng alles onder elkaar.
  • Voeg de zachte boter toe en meng goed met je mixer totdat je een kruimelig deeg hebt dat eruit ziet als nat zand. 
  • Tenslotte voeg je het ijskoude water toe en meng je alles totdat je deeg voldoende kleeft zodat je het tot één deegbal kan kneden.
  • Verpak je deeg in plastic folie of zakje en zet het koud in de ijskast gedurende 2 uur.

  • Verwarm je oven voor op 180 graden.
  • Rol je deeg uit en steek met een ronde koekjesuitsteker van ongeveer 7 cm koekjes uit. Bij mij was het deeg aanvankelijk heel erg hard, brokkelig en nauwelijks uit te rollen. Na een tijdje kneden en uitrollen wordt het echter zachter en bewerkbaarder. Je hebt zeker extra bloem nodig op je werkblad en aan je deegrol tegen het kleven. 
  • In het originele recept wordt gesuggereerd om het deeg uit te rollen tussen 2 stukken plastic vershoudfolie. Dit heb ik niet uitgetest aangezien ik geen folie had, maar het is misschien een nuttige tip.
  • Plaats de koekjes op een bakplaat bekleed met bakpapier of een siliconen bakmat.
  • Ik prikte gaatjes in de koekjes met een satéprikker om ze net echt te laten lijken. Je kan hiervoor ook een tandenstoker gebruiken. Deze gaatjes zijn puur decoratief en niet noodzakelijk.
  • Bak de koekjes gedurende 15 tot 17 minuten of todat ze een lichtbruin randje krijgen.
  • Laat ze volledig afkoelen op een rooster.

  • Laat de chocolade au bain marie smelten. De chocolade hoeft nog niet volledig gesmolten te zijn.
  • Haal je kommetje met chocolade uit het waterbad en roer je chocolade goed door. De ongesmolten  restjes zullen zo ook smelten.
  • Laat de koekjes met hun onderkant in het chocoladebad vallen. Vis ze er terug uit en laat het teveel aan chocolade eraf druppelen.

  • Leg de koekjes met chocoladekant vanboven even opzij.
  • Trek er na een halve minuut lijntjes in met een tandenstoker, satéprikker of vork. Horizontaal en daarna verticaal. Zo krijg je dat leuke patroontje dat de koekjes helemaal net echt maakt. Dit is vanzelfsprekend ook weer niet noodzakelijk.



  • Laat de chocolade op de koekjes hard worden op een koele plek (maar niet in de ijskast).


Conclusie:

Dit was zo leuk om te doen ! Mijn dochter vond het onderdompelen van de koekjes in de chocolade en de lijntjes erin trekken geweldig. Bovendien is het resultaat visueel erg geslaagd vind ik zelf. Zoals ik gehoopt had zien de koekjes er net echt uit. Ze smaken bovendien heerlijk en "gezond" dankzij de volkoren bloem. De koekjes hebben een lekkere beet vooral als je ze wat dikker uitrolt. De chocoladelaag is bij het droge koekje een perfecte en zoete aanvulling. Met pure chocolade zijn ze ook heerlijk denk ik.  Heel erg smakelijk allemaal !


1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...