zaterdag 7 mei 2016

Vlechtbrood


Wat een prachtig lenteweer is het toch deze dagen ?! Mijn dochter geniet er erg van om op zulke mooie dagen buiten te eten. Picknicken. Ook al is het gewoon in de tuin en eet je niks bijzonders, gewoon het feit dat we buiten eten maakt het al tot een feestelijke picknick voor haar.

Bakken met gist is iets dat ik vroeger niet vaak deed. Maar sinds ik me eraan gewaagd heb de laatste tijd bevalt het me erg goed en durf ik steeds meer aan. Wat al lang op mijn wenslijstje stond was een vlechtbrood. Het ziet er zo leuk en smakelijk uit ! Gelukkig blijkt het helemaal niet zo moeilijk te zijn als ik vroeger dacht. Ideaal voor onze picknick deze middag.

Ingrediënten:


  • 500 gram bloem
  • 42 gram verse gist
  • 50 gram suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1/4 theelepel zout
  • 250 milliliter melk (lauw)
  • 80 gram zachte boter
  • 1 ei
voor de afwerking:
  • 1 eigeel
  • 2 eetlepels melk
  • fijne parelsuiker


Werkwijze:

  • Doe de bloem, de suiker, vanillesuiker en het zout in een kom.
  • Voeg bij de lauwe melk de verbrokkelde verse gist en meng dit goed en voeg toe aan de kom.
  • Tenslotte mogen ook de boter en het ei erbij.
  • Meng alles met de deeghaak van je keukenrobot gedurende enkele minuten.
  • Laat het deeg 45 minuten rusten en rijzen, afgeschermd van tocht en temperatuurschommelingen tot het deeg dubbel zo groot geworden is.
  • Kneed het deeg kort door en verdeel in 3 gelijke delen.
  • Maak hier 3 strengen van ongeveer 40 cm van.
  • Maak de 3 strengen bovenaan aan mekaar vast.
  • Maak een vlecht en maak de uiteinden onderaan ook vast aan elkaar.
  • Leg je vlechtbrood op een rooster bekleed met bakpapier of siliconen bakmat.
  • Laat  het nog eens 30 minuten rusten en rijzen, afgedekt onder een doek, beschut van tocht en temperatuurschommelingen.
  • Verwarm de oven voor tot 180 graden.
  • Meng het eigeel, de melk en bestrijk je brood hiermee. Bestrooi met de parelsuiker
  • Bak gedurende 30 à 35 minuten. Door het eigeel-melkmengsel zal je brood mooi bruin worden. Hou wel op het einde een oogje in het zeil dat je brood niet te fel kleurt. Gebruik desnoods wat zilverpapier om je brood af te schermen van de hitte en zet je oven wat lager.
  • Laat afkoelen op een rooster.


Conclusie:

Onze picknick was geslaagd want het vlechtbrood was heerlijk ! Niet alleen is het super leuk om dit brood samen met mijn dochter te maken. Het is ook lekker mals, heeft een krokant korstje en geurt heerlijk. Het smaakt zalig met wat boter of zoet beleg zoals confituur of choco.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...