vrijdag 15 juli 2016

Frambozen broodjes (Raspberry swirl rolls)


Kaneelbroodjes vinden we in ons gezin alledrie heerlijk, maar ik wou nu wel eens graag een meer zomerse variant uitproberen. Frambozen zijn zonder twijfel mijn favoriete (zomer)fruit dus de keuze hiervoor was snel gemaakt. In onze tuin hebben we een frambozenstruik staan en die doet het dit jaar erg goed. Deze dagen gaan we dan ook dagelijks kijken of we vruchten kunnen plukken. Nu moet ik wel toegeven dat onze oogst nog niet zo groot is dat ik er deze broodjes mee heb kunnen bakken. De vruchtjes op de foto's met de steeltjes eraan, zijn wel afkomstig uit onze tuin. 

Via Pinterest heb ik deze Raspberry swirl rolls voor het eerst leren kennen, maar ik had me er nog niet aan gewaagd. Er zijn talloze recepten terug te vinden op het internet en sommige maken enkel gebruik van frambozen. Maar er zijn ook veel recepten die er een laagje roomkaas aan toevoegen. Aangezien ik hiervan toch nog een doosje in huis had, heb ik voor deze roomkaas variant gekozen. Goed meegenomen nu ik immers onze ijskast probeer leeg te maken want onze reis komt steeds dichterbij. Alle recepten zijn het er wel over eens dat je best werkt met diepvries frambozen omdat verse frambozen te snel stuk kunnen gaan wanneer je het deeg oprolt.

Ik maakte het deeg gisterenavond en zette de deegrolletjes in de ijskast tijdens de nacht. Vanmorgen hoefde ik ze enkel terug wat op kamertemperatuur te laten komen en vervolgens te bakken. Dat ging helemaal prima ! Ze waren nauwelijks gerezen in de ijskast, maar in de oven kwam dat helemaal goed.


Ingrediënten: (goed voor ongeveer 12 broodjes)


voor de broodjes:

  • 500 gram bloem
  • 1 blokje verse gist (= 42 gram)
  • 150 milliliter lauwe melk
  • 120 gram kristalsuiker
  • 1 ei
  • 60 gram gesmolten boter
  • 1 eetlepel skyr, yoghurt, platte kaas of kwark ,....
  • 1 theelepel gemalen vanille (Te koop in de bio winkel. Je kan ook zelf een vanillestokje uitschrapen of vanillesuiker gebruiken.)
  • 1/2 theelepel kaneel
  • 1/4 theelepel zout

voor de frambozen-roomkaas vulling:

  • 300 gram diepvries frambozen 
  • 200 gram roomkaas
  • 1 zakje vanille suiker (= 8 gram)
  • 30 gram kristalsuiker
  • 1 eetlepel maizena

voor het glazuur:

  • 100 gram bloemsuiker/poedersuiker
  • 2 eetlepels melk (of eventueel beetje meer)
  • 1/2 theelepel vanille essence

Werkwijze:

  • Deze broodjes zijn gebaseerd op de kaneelbroodjes die ik eerder al eens gemaakt heb. Maak dus het deeg en rol het uit tot een rechthoek van 30 x 40 cm zoals ik vroeger hier heb beschreven.
  • Verwarm de oven voor op 160 graden.
  • Beboter een bakvorm of braadslee van 23 op 30 cm. Hier krijg je 9 broodjes in. Je hebt dus 3 broodjes over. Aangezien de broodrolletjes die afkomstig zijn van het uiteinde van de deegrol bij mij nooit zo mooi uitvallen, bak ik deze apart in een schaaltje. Zo kan je mooiste gebruiken voor je grote bakvorm.
  • Meng de vanillesuiker en de suiker onder de roomkaas.
  • Besmeer het deeg met het roomkaasmengsel. Laat onderaan een klein randje vrij.

Deeg uitrollen tot een rechthoek. Of zoiets...
Het maakt niet echt uit als het niet perfect is, je rolt het toch op en dan zie je dat niet meer.

  • Bestrooi de diepvries frambozen met de eetlepel maizena.
  • Verdeel de frambozen over het roomkaasmengsel.


  • Bestrijk het randje, dat je onderaan vrij hield, met wat water. Zo blijft je deeg na het oprollen beter dichtkleven.
  • Rol het deeg van boven naar onder gelijkmatig op.
  • Snij met het allerscherpste mes dat je maar kan vinden, de deegrol in 12 gelijke stukken.
  • Leg de rolletjes op hun zijde in je bakvorm. Voorzie wel een beetje tussenruimte want de broodjes zetten nog uit.
  • Indien je de broodjes pas de dag nadien wil bakken, kan je ze een nacht in de ijskast bewaren.

  • Bak de broodjes gedurende 20 minuten of totdat ze een goudbruine kleur hebben. (Komt je vorm uit de ijskast dan is je deeg waarschijnlijk nog door en door koud, voeg dan gerust 5 minuten of meer toe.)
  • Maak tijdens het bakken het glazuur door de bloemsuiker, de melk en het vanille extract tot een papje te roeren.
  • Besprenkel je broodjes hiermee zodra je ze uit de oven hebt genomen.

  • Laat de broodjes in de bakvorm afkoelen op een rooster.


Conclusie:

Heerlijk !!! Deze broodjes zijn ideaal voor een zomers ontbijt of brunch. Ze zien er erg smakelijk uit met hun vrolijke frambozenkleurtje en het witte glazuur. Het brooddeeg is stevig en toch zacht en mals. De roomkaasvulling is een heerlijk ontdekking. Zo smeuïg ! Het effect van kaastaart in een broodje ! Het zorgt ervoor dat de broodjes allesbehalve droog zijn. De zure frambozen zorgen voor een frisse toets. Het suikerzoete glazuur zorgt voor een perfect evenwicht tussen alle smaken. Op gewone kaneelbroodjes vind ik glazuur helemaal niet nodig, maar hierbij is het wel een aanrader.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...