zaterdag 29 oktober 2016

Magische Nutella taart


Ik maakte ooit een Magische vanille taart, maar deze was niet helemaal gelukt. De bedoeling van een magische taart is namelijk dat je van één deeg drie verschillende laagjes krijgt in je eindresultaat. Onderaan een laagje flan, dan een crème en tenslotte bovenop cake. De vorige keer kon ik er eerlijk gezegd maar twee onderscheiden. Vandaag doe ik een nieuwe poging, gebaseerd op het recept van vorige keer. Maar nu is de taart niet met vanille maar met Nutella. De vorige keer vond ik de vanille smaak wat flauw, dus ik hoop op meer succes met deze choco variant. Ik gebruik een iets grotere vorm van 22 cm ditmaal, (vorige keer slechts 20 cm) en kort mijn baktijd wat in. Ben benieuwd.

Ingrediënten:

  • 4 eieren
  • 125 gram poeder/bloemsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker (= 8 gram)
  • 1/2 liter volle melk
  • 125 gram boter
  • 115 gram bloem
  • 120 gram Nutella


Werkwijze:

  • Smelt de boter. Ik gebruik hiervoor de microgolfoven op halve kracht. (2 x 30 seconden op 500 Watt) De boter moet gewoon vloeibaar worden, niet koken. Laat de boter afkoelen.
  • Los de Nutella op in de melk door dit in een steelpannetje op te warmen en te roeren met een garde. Het mengsel moet niet koken. Je wil een chocolademelk krijgen, zonder klonters. Laat ook dit afkoelen.
  • Verwarm de oven voor op 150 graden.
  • Splits de eierdooiers van het eiwit.
  • Zeef de bloemsuiker.
  • Klop de eierdooiers samen met de bloemsuiker en de vanillesuiker enkele minuten stevig op tot je een veel bleker en smeuïg mengsel krijgt.


  • Voeg de afgekoelde boter toe en meng goed.


  • Zeef de bloem en voeg deze aan het mengsel toe. Mix goed.


  • Voeg langzaam aan de Nutella-melk toe. Doe dit voorzichtig, want het mengsel wordt nu erg vloeibaar en als je te stevig mixt, gaat het enorm spetteren!


  • Meng nu het opgeklopte eiwit voorzichtig en langzaam onder je deegmengsel.


  • Giet je deeg in de siliconen bakvorm. Mijn bakvorm van 22 cm was net iets te klein. Ik kreeg niet alle deeg erin. Een iets grotere vorm van 24 cm is dus aanbevolen.


  • Bak de taart gedurende 45 à 50 minuten. 


  • Laat de taart afkoelen in de vorm op een rooster. Als de taart koel is zet je ze in de ijskast.
  • Ik heb de taart in de vorm gelaten en snij hieruit voorzichtig taartpunten. De bodem van deze taart is niet echt stevig en dus heb ik het niet aangedurfd om ze uit de vorm te halen.


Conclusie:

Ja, deze taart is veel beter geslaagd dan de vorige editie. Ze is lekker en heeft drie laagjes ! De taart smaakt subtiel naar chocolade. Het is geen uitgesproken Nutella smaak die je proeft. Misschien is mijn baktijd toch weer een paar minuten te lang geweest. Mijn middelste crèmelaag mag nog smeuïger vind ik. Maar ik ben tevreden. Een taartpunt hiervan past heerlijk bij een latte macchiato. Laagjes in mijn taart en laagjes in mijn koffie. I'm happy.

Twee tips kan ik jullie nog meegeven. Bewaar de taart in de ijskast, maar haal ze er op tijd uit, als je ze wil opdienen. IJskoud is de smaak niet optimaal. Het is veel smakelijker als de taart op temperatuur is gebracht. Tot slot, gebruik om deze taart te snijden het scherpste mes dat je in huis hebt. Met een scherpe snee zie je de drie laagjes het duidelijkst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...