maandag 23 mei 2016

Home made Petit beurre koekjes


Dit koekje is echt de basic versie van een koekje. En dat bedoel ik niet slecht. Soms is zo'n koekje gewoon in al zijn eenvoud perfect. Het is ook een prima basis om verder mee te werken.

Na de zelfgemaakte Granola koekjes wou ik graag nog eens een koekje maken dat er net zo uitziet alsof het uit een gekocht pak komt. Waarom ? Omdat het leuk is, vaak gezonder is dan de gekochte versie en natuurlijk om te zien of het me lukt.

Het recept waar ik op terug viel is dit Frans recept voor Petite beurre koekjes van de site La recette de cuisine. Om de koekjes echt de goede look te geven heb je een specifieke Petit beurre uitsteker nodig die de kenmerkende rand en gaatjes geeft. Ik kocht online deze koekjeskit van SilikoMart en daar zit de Petit beurre uitsteker bij die ik vandaag gebruikte.  Natuurlijk is zo'n specifieke koekjesvorm niet echt nodig. Eender welke koekjes uitsteker die niet te klein uitvalt is bruikbaar.

Ingrediënten: (goed voor ongeveer 30 stuks)

  • 100 gram boter
  • 100 gram suiker
  • 250 gram bloem
  • 8 gram bakpoeder
  • 1/4 theelepel zout
  • 65 gram water (heel raar om water in grammen af te wegen, maar ja.)


Werkwijze:

  • Doe de boter, de suiker en het water in een steelpannetje en breng aan de kook.
  • Laat afkoelen en roer af en toe nog eens door.
  • Doe de bloem in een mengkom en voeg hierbij het bakpoeder en het zout.
  • Als het boter-suiker-water mengsel afgekoeld is heeft het een stroperige consistentie. Dit doe je bij de bloem in de kom en je roert alles kort onder elkaar. Zeker niet te lang mengen !

  • Laat minstens 3 uur afkoelen in de ijskast, verpakt in plastic folie of een diepvrieszakje.
  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Rol het deeg dun uit en steek er met de koekjesuitsteker koekjes uit.

  • Leg de koekjes op een siliconen bakmat of een bakplaat bekleed met bakpapier. Ze zetten nauwelijks uit, dus je hoeft niet veel tussenruimte te voorzien.
  • Bak gedurende 10 minuten of totdat ze een goudbruine kleur hebben.
  • Laat de koekjes afkoelen en steviger worden op een rooster.

Conclusie:

Zo lekker en krokant ! Dankzij de specifieke koekjesuitsteker zien ze er erg gelijkend uit, maar ze smaken ook erg goed. Echt boterig en die smaak is home made.
Deze koekjes zijn heel erg lekker op zich, maar vormen ook een uitstekende basis om verder op te werken. Je zou bijvoorbeeld chocolade of nootjes aan het deeg kunnen toevoegen. Ik ben van plan om er een plak chocolade op te doen en zo Scholiertjes koekjes mee te maken. Wordt dus zeker vervolgd.

1 opmerking:

  1. Hoi! Ik wil graag deze koekjes maken maar vraag me af op wat voor ovenstand deze worden gebakken? 180gr oven voor verwarmen staat er; maar is dat boven&onderwarmte of hetelucht? Ik heb momenteel alleen de beschikking over hetelucht... hoor graag van u!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...