dinsdag 24 mei 2016

Home made Scholiertjes koekjes


Deze koekjes zijn eigenlijk de Petit beurre koekjes die ik gisteren maakte maar dan nu voorzien van een flinke plak chocolade. De originele Scholiertje koekjes zijn van het merk LU. Ik vind hun naam wel erg goed gekozen. Ze doen het immers altijd goed als ze in het koekendoosje van mijn dochter zitten. Zij is vast niet de enige scholier die deze graag in haar boekentas heeft zitten. Bovendien doen ze me ook aan mijn eigen schooltijd denken.  Ik heb namelijk ooit zo'n doos gekregen van de juf waar mijn vriendinnetje An en ik soms tijdens de middagpauze een beetje ging helpen om het bord schoon maken en de bordenvegers uit te kloppen. Geen kinderarbeid hoor, alle schoolkinderen stonden te springen om uitverkoren te worden om dit te "mogen" doen. Lang geleden, de tijden zijn flink veranderd. Alhoewel, mijn dochter vindt helpen ook altijd erg fijn.

Na de zelfgemaakte Granola koekjes wou ik graag nog eens een koekje maken dat er net zo uit zag als één uit de supermarkt. Toen ik op zoek ging naar een uitdaging kwam ik een foto tegen van Petits beurres met speltbloem en chocolade met sesamzaadjes die afkomstig bleek te zijn van de Italiaanse blog Al Cibo Commestibile.
Wauw seg! Ik was meteen verkocht en moest deze natuurlijk ook maken, maar dan liefst wel met een traditioneler Petit beurre koekje. Via de Nederlandse site van Culy vond ik gelukkig al wat meer info over deze koekjes in mijn moedertaal. Via de Duitse site van Amazon trakteerde ik mezelf op deze koekjes kit van SilikoMart met siliconen mallen voor de chocolade en de bijbehorende koekjesuitsteker. Ik kon er dus aan beginnen !


Ingrediënten:


voor de Petit beurre koekjes: (goed voor ongeveer 30 stuks) 

  • 100 gram boter
  • 100 gram suiker
  • 250 gram bloem
  • 8 gram bakpoeder
  • 1/4 theelepel zout
  • 65 gram water 

voor de chocolade plakken:
  • Per mal kan je 6 plakken maken en hiervoor heb je ongeveer 90 gram nodig. Puur, melk, wit kies maar uit.
  • Om op het einde de chocolade aan de koekjes te kleven heb je nog wat extra chocolade nodig (ongeveer 30 gram)

Werkwijze:


Hoe je de Petit beurre koekjes maakt zie je hier.

voor de chocolade plakken (6 stuks)
  • Per mal kan je helaas gelijktijdig maar 6 plakken maken. Je zal dus een tijdje zoet zijn als je veel koekjes van een plak chocolade wil voorzien. Witte chocolade heeft meer tijd nodig om hard te worden dan melk of pure chocolade. Hou daar rekening mee.
  • Tip : Snij de chocolade in kleine stukjes of gebruik callets, dan smelt je chocolade sneller en gelijkmatiger.
  • Smelt 55 gram van je chocolade au bain marie. Hiervoor laat je water koken in een kookpot met hierop een vuurvaste kom met hierin je chocolade. Let op dat je vuurvaste kom het wateroppervlak niet raakt. De stoom zal je chocolade doen smelten.
  • Haal de vuurvaste kom  van je kookpot wanneer je eerste deel chocolade gesmolten is. Voeg hier nu de rest aan toe (45 gram). Dit zal smelten in de aanwezige warmte van de reeds gesmolten chocolade. Goed mengen.
  • Let op : Indien je al je chocolade tegelijk smelt, zal deze veel sneller een dof resultaat geven en achteraf witte vlekken vertonen. Je moet chocolade immers tempereren. Dit is echter niet eenvoudig maar met de truc om de chocolade in 2 stappen te smelten bereik je al heel goede resultaten.
  • Wil je meer weten over het tempereren van chocolade dan kan je hier terecht op de leuke Nederlandse blog van Patesserie.
  • Giet nu je chocolade in een diepvrieszakje waar je een puntje afknipt, in een spuitzakje of cornet van bakpapier of in deze déco-pen van het merk Lékué. Dit laatste is héél erg aanbevolen. Ik kocht dit samen met de koekjes kit en ben er erg blij mee.

  • Spuit nu de chocolade voorzichtig in de siliconen mal. Probeer binnen de lijntjes te blijven.

  • Natuurlijk vond ik het leuk om het nog wat moeilijker te maken en met twee kleuren te werken. Vul hiervoor eerst de figuurtjes in met bijvoorbeeld witte chocolade. 

  • Giet de chocolade in de siliconen mal en schud er een beetje mee, zo zal de chocolade een glad oppervlak krijgen en zich verspreiden tot in de hoekjes.
  • Laat dit hard worden. Geduldig zijn !
  • Doe er dan bijvoorbeeld melkchocolade op. Even zachtjes schudden. Laat ook weer hard worden.

  • Spannend moment: ontvorm de plakjes uit de siliconen vorm. Wees gerust dat gaat vanzelf op voorwaarde dat je chocolade hard genoeg is. Tip: je moet kleine kraakjes horen als je voorzichtig een hoekje probeert.

Ter afwerking:

  • Smelt 60 gram chocolade en spuit dit op de achterkant van een koekje en plak hiermee direct de lat chocolade vast. Geef de chocolade even de tijd om hard te worden.



Conclusie:

Ja ! Dit was leuk om te doen !!! En het resultaat is zeker geslaagd. Visueel is het een voltreffer en ze zijn ook erg lekker. Maar met zo'n dikke laag chocolade is dat natuurlijk niet moeilijk...

2 opmerkingen:

  1. Ohh.... wat zijn dat een mooie koekjes geworden zeg. Helemaal leuk! (en dank voor de lieve vermelding)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...